VFX Glow – HanSoda flesje

 

Om de kijker al een hint te geven dat Han Soda een speciale drank is, zal deze al in de koelkast een lichtgevende gloed uitstralen. De achterste blauwe gloed heb ik al eerder gemaakt, zie daarvoor een oudere post.

Tijdens de feedbacksessie met Remco en Herman, gaven ze als idee om de letters ook een special effect te geven. Ik ben opzoek gegaan naar iets wat daarbij past en stuitte op onderstaande tutorial:

 

Ik heb van het Han Soda logo een omlijning gemaakt in Adobe Illustrator en toen geplakt op een solid in After effects, zodat dit een mask werd. Het mask heb ik een beetje bijgewerkt, omdat het niet helemaal op de footage paste.

Logo-letters mask

Via stroke heb ik de lijn geanimeerd en met het effect glow een gloed toegepast. Door de keyframe snelheid aan te passen, verloopt de animatie iets soepeler

ease-ease

Echter is de footage erg kort, ik wil dat de glow weg is voordat de hoofdpersoon het flesje pak.

Ik vind dat het allemaal te snel gaat en dat de glow van de letters te fel is.

Ik ga proberen om de glow van de letters subtieler te maken en dat deze langer is beeld is, dus dat het ontstaan van de glow sneller gaat. Tevens heb ik de blauwe gloed nu ook geel gemaakt, zodat het beter bij het logo aansluit, ik vind dat wat natuurlijker overkomen.

Audio opname

Vandaag had ik samen met Teun op school afgesproken voor het opnemen van foley geluiden. De opnames zelf verliepen soepel en het resultaat mag er wezen. (ondanks mijn verwarde blik)

De gehele video bestaat uit audio die post-productie is toegevoegd. Alhoewel een aantal van de geluiden hoe dan ook post toegevoegd moesten worden door de vfx elementen was dit niet nodig voor alle geluiden en heeft dit ook extra tijd gekost. De reden hiervoor is dat bij de woonkamer locatie de omgevingsgeluiden overstemmend waren en ik mijzelf op dat punt aan de uitdaging toewijde foley sound te gebruiken voor de hele sound design.

De audio planning was de onderstaande blauwe geluiden vandaag op te nemen en de zwarte online te zoeken. De donkerblauwe geluiden zijn ook daadwerkelijk opgenomen. Twee waren niet gelukt wegens het laatste moment vergeten van de bierflesjes. Gelukkig ben ik al eerder online geluidopnames hiervoor tegengekomen, dus vormt dit geen probleem.

– snurk geluiden
– afrollen

– impact op grond
– zucht
– overeind komen zitten
– handen neerzetten op bank & tafel
– bierflesjes omstoten
– opstaan
– geratel van tafel en flesjes
– voetstap op tapijt
– koelkast openen
– flesje uit deur pakken
– koelkast deur dicht slaan
– flesje open draaien
– slok nemen
– saber geluid
– lucht vortex geluiden
– saber zwaaien
– voetstappen in zand
– door lucht zwaaien van saber
– door midden knallen van tafel en spullen vallen. Aka. big crash
– “fuck”

Aangezien Teun de acteur is heeft hij alle geluiden welke hij maakt in de video nagebootst. De andere geluiden waren makkelijk na te bootsen en soms met wat creatief verzinnen van vervangende objecten.

Qua planning is er nog wel ruimte voor verbetering, behalve dat het nu al “late in the game” is. Ik was namelijk vergeten om, naast apparatuur, ook één van de geluids opname hokjes te reserveren. Gelukkig konden we dit vandaag nog regelen, en gelukkig was er een vriendin mee wie de apparatuur morgen terug kan brengen. De persoon wie ik hiervoor had geregeld (omdat ik zelf morgen niet in Enschede kan zijn) kon namelijk laatste minuut niet meer. In het vervolg dus beter vooraf dubbel checken bij iemand ipv. met een probleem zitten wanneer het door de mand valt.