VFX: vertigo

Ik was bezig met het toevoegen van de lichtreflectie van de saber op Teun’s shirt en gezicht (met dezelfde techniek als bij het reveal shot) toen ik mij bedacht dat het shot nog wel iets meer kon gebruiken in termen van vfx om dat transporteer idee te versterken. Hierom heb ik een vignette toegevoegd om een soort tunnel idee te geven en online jump to lightspeed footage gevonden. Deze beelden heb ik er overheen gelayered in screen mode met kleur bewerking.

5de edit

Dankzij feedback op de 4de edit is de 5de edit een stuk korter geworden. Als feedback heb ik terug gekregen dat er eerder gecut mag worden, zodat de video sneller loopt. Tevens waren er veel scenes met greenscreens, op aanraden van de docenten hebben we enkele weg gehaald. Tevens kreeg ik daarbij een tip om die scenes meer afwisseling te maken met longshot, medium shot en close up. Daarom is nu één greenscreen shot ingezoomed.

 

Ik moet nog erg wennen aan het begin en vond het lastig om daar in bepaalde stukken te knippen of deze weg te laten. Ik heb het toch gedaan en hierboven is het resultaat. Morgen ga ik er weer met een frisse blik naar kijken en ik ga weer feedback verzamelen bij mijn teamgenoten.

Voorbereidingen filmen

Chewbacca

Het leek ons eerst heel leuk om de commercial af te sluiten met een idee dat er een chewbacca in de kamer stond, die dan een hond bleek te zijn. Stel je dus voor dat de hoofdpersoon lekker staat te zwaaien met zijn lightsaber en je hoort ineens een gebrul van chewbacca. Je ziet dan een harig wezen en dan hoor je een klein kefje en cut het terug naar de realiteit en dan staat er zo’n klein hondje in plaats van een chewbacca. Dit vonden we heel leuk en daarom zijn we op zoek gegaan naar verschillende manieren om een chewbacca in de film te krijgen.

Esmee heeft online even gezocht naar een 3D chewbacca, maar mij leek het leuk (en minder moeite in post productie) om een soort real life chewbacca te hebben. Ik wist een nog adresje in Lievelde die carnavalspakken verhuurt dus die heb ik opgebeld. Helaas had de vrouw geen idee waar ik het over had en had ze van Star Wars alleen stormtrooper kostuums. Ze had helaas ook niks anders langharigs liggen. Toen bedachten we, laten we dan van chewbacca een over the shoulder shot doen zodat je weinig zien en het kan bluffen door misschien een tapijt met lange ‘haren’ over iemand heen te gooien. Dat zou wel kunnen, maar had het waarschijnlijk minder mooi gemaakt. Ook de online zoektocht leverde niet heel veel moois op.

Daarnaast is er nog het probleem dat we dan ook een hond moesten regelen en daar ook nog mee proberen te werken. Dit was dus een typisch kill your darlings geval. Het ging niet werken, dus hebben we het niet gebruikt.

 

Spullen verzamelen

Voor het uiteindelijke idee hadden we een aantal attributen nodig.

  • Tapijt
  • Lege bierflesjes
  • Tafeltje (doormidden)
  • Star wars poster
  • Flesje
  • Stok
  • Kapot kussen

Gelukkig was een huisgenoot van mij zo lief om zijn tapijt voor ons af te staan dus dat was gefixt. Het flesje en de stok heb ik zilver gespoten, de poster heb ik bij de Xenos uit de schappen getrokken en gelukkig was een maatje van me die 200 meter van de filmlocatie af woont, zo lief om een leeg kratje pils te lenen. Maurits heeft ervoor gezorgd dat het label van het flesje werd uitgedraaid, Mark regelde het tafeltje en Esmee de kussens.